https://www.spoudase.gr/arthra/?p_asid=6&p_asp_data=Y3VycmVudF9wYWdlX2lkPTM3NTg0JnF0cmFuc2xhdGVfbGFuZz0wJmZpbHRlcnNfY2hhbmdlZD0xJmZpbHRlcnNfaW5pdGlhbD0wJmFzcF9nZW4lNUIlNUQ9ZXhhY3QmYXNwX2dlbiU1QiU1RD10aXRsZSZhc3BfZ2VuJTVCJTVEPWNvbnRlbnQmdGVybXNldCU1QmthdGVnb3JpZXNfYXJ0aHJvbl8lNUQlNUIlNUQ9NTQxMSZjdXN0b21zZXQlNUIlNUQ9YXJ0aHJh
Ενημέρωση

Το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Χάρβαρντ και στο Ναύπλιο

bookmark

 

Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Χάρβαρντ

Το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (CHS DC) είναι ένα ερευνητικό κέντρο, το οποίο ιδρύθηκε, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, στην Ουάσινγκτον. Έχει ως βασικό σκοπό να υποστηρίζει τις ελληνικές σπουδές και να προβάλλει σε διεθνή κλίμακα τα μεγάλα πολιτισμικά επιτεύγματα της αρχαίας Ελλάδος, και ιδιαιτέρως τις ανθρωπιστικές αξίες των Ελλήνων και την απήχησή τους, ανά τους αιώνες.

Σκοπός της λειτουργίας του Κέντρου, λοιπόν, ήταν και παραμένει η επιστημονική έρευνα του ελληνικού πολιτισμού και η ευρύτερη προαγωγή και διάδοση των αρχών, αξιών και ιδανικών του. Όταν ανέλαβε, το 2000, τη διεύθυνση του ο καθηγητής Γκρέγκορι Νάγκι (Gregory Nagy), ξεκίνησε συζητήσεις για την εγκαθίδρυση του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στην Ελλάδα (ΚΕΣ), προκειμένου να ενδυναμώσει και να επεκτείνει τους δεσμούς συνεργασίας του Κέντρου με επιστήμονες, ιδρύματα και άλλους φορείς στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Ο καθηγητής Νάγκι είναι, επίσης, αυτός που οραματίστηκε τη δημιουργία του «δίδυμου» Κέντρου Ελληνικών Σπουδών, στο Ναύπλιο. Μετά από ενέργειες εκείνου και των συνεργατών του, σε συντονισμό με την κεντρική διοίκηση του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, αλλά χάρη και στην άψογη συνεργασία με τον Δήμο του Ναυπλιέων και τις λοιπές ελληνικές αρχές, το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος άρχισε επίσημα να λειτουργεί τον Ιούνιο του 2008. Διευθυντής του είναι ο καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ιωάννης Πετρόπουλος, και φέτος γιορτάζει τα 10 χρόνια της λειτουργίας του.

Από την ίδρυσή του μέχρι και σήμερα, έχει αναπτύξει πληθώρα δράσεων, οι οποίες απευθύνονται στην κοινότητα των ανθρώπων του Χάρβαρντ, όπως και στην ελληνική και την ευρύτερη διεθνή κοινότητα επιστημόνων -μα όχι μόνο. Έχει προσφέρει -χωρίς καμία χρηματική ή άλλου είδους επιβάρυνση των συμμετασχόντων- ποικίλες εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και ερευνητικές δράσεις, όπως εργαστήρια, ομιλίες και συνέδρια, σε εκατοντάδες φοιτητές και καθηγητές του Χάρβαρντ, καθώς και σε χιλιάδες Έλληνες φοιτητές, μαθητές και καθηγητές όλων των βαθμίδων, αλλά και στο ευρύ κοινό.

Παράλληλα, το Κέντρο υποστηρίζει και προγράμματα άλλων, αμερικάνικων, κυρίως, Πανεπιστημίων που διοργανώνονται στην Ελλάδα. Επιπλέον, συνεργάζεται με διάφορους ελληνικούς εκπαιδευτικούς φορείς για την ανάπτυξη πολυθεματικών δράσεων, ενώ, στον πρώτο όροφο, στεγάζεται η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη (Αίθουσα Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Γεωργίου Δ. Βερναρδάκη), η οποία εξασφαλίζει στους επισκέπτες του Κέντρου άμεση πρόσβαση σε ένα φάσμα 70 και, πλέον, Ηλεκτρονικών Βιβλιοθηκών και Βάσεων Δεδομένων του Χάρβαρντ (ψηφιοποιημένο υλικό, ηλεκτρονικά περιοδικά, βιβλία, οπτικοακουστικό υλικό κ.λπ.).

Η χρήση της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης του ΚΕΣ είναι δωρεάν και ανοικτή σε όλους και ίσως να είναι η καλύτερη έκφραση της αποστολής του Κέντρου, η οποία συνοψίζεται ως «ελεύθερη γνώση για όλους».

O ιδρυτής του Κέντρου στην Ελλάδα, Γκρέγκορι Νάγκι, είναι καθηγητής Κλασικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, από το 1966, ενώ αποτελεί κορυφαίο διεθνώς ομηριστή. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Αρχαϊκή και Κλασική Ελληνική ποίηση και λογοτεχνία, αλλά και στις αρχαίες παραδόσεις και τη γλωσσολογία.

Έχει τιμηθεί επανειλημμένα για το ερευνητικό και διδακτικό του έργο, αλλά και για την ευρύτερη προσφορά του στην επιστήμη και τα γράμματα, με πλήθος διακρίσεων, μεταξύ των οποίων ήταν και το βραβείο Ωνάση. Από το 2011, είναι τιμητικά μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ από το 2000 μέχρι και σήμερα, είναι Διευθυντής του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (CHS DC), το οποίο εδρεύει στην Ουάσιγκτον, και ξεκίνησε τη λειτουργία του στις αρχές της δεκαετίας του ’60, προσφέροντας υποτροφίες για έρευνα στις ελληνικές σπουδές, κάνοντας εκδόσεις και οργανώνοντας προγράμματα και συνέδρια.

Share on Facebook Tweet Pin it Share on LinkedIn Send email