https://www.spoudase.gr/arthra/?p_asid=6&p_asp_data=Y3VycmVudF9wYWdlX2lkPTM3NTg0JnF0cmFuc2xhdGVfbGFuZz0wJmZpbHRlcnNfY2hhbmdlZD0xJmZpbHRlcnNfaW5pdGlhbD0wJmFzcF9nZW4lNUIlNUQ9ZXhhY3QmYXNwX2dlbiU1QiU1RD10aXRsZSZhc3BfZ2VuJTVCJTVEPWNvbnRlbnQmdGVybXNldCU1QmthdGVnb3JpZXNfYXJ0aHJvbl8lNUQlNUIlNUQ9NTQxMSZjdXN0b21zZXQlNUIlNUQ9YXJ0aHJh
Ενημέρωση

Έρευνα MARLAB:Τα κοινωνικά μέσα (social media) ενισχύουν την εικόνα των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό

bookmark

 

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες ενός νέου παγκόσμιου φαινομένου, της χρήσης των κοινωνικών μέσων. Τα κοινωνικά μέσα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής, επαναπροσδιορίζοντας ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις επικοινωνούν με τους καταναλωτές. «Τα κοινωνικά μέσα είναι συνεργατικές εφαρμογές και τεχνολογίες που καθιστούν ικανή τη συμμετοχή, τη διασύνδεση, τη δημιουργία περιεχομένου από τους χρήστες, την ανταλλαγή πληροφοριών και τη συνεργασία μεταξύ μιας κοινότητας χρηστών» (Henderson and Bowley, 2010, σελ. 239). Τα δέκα κορυφαία κοινωνικά δίκτυα παγκοσμίως είναι το Facebook, το Blogger, το Twitter, το WordPress, το LinkedIn, το Pinterest, το Google+, το Tumblr, το MySpace και η Wikipedia.

Η ταχεία εξέλιξη των κοινωνικών μέσων και η συνεχής αύξηση των χρηστών σε παγκόσμιο επίπεδο, διαδραματίζουν αναμφισβήτητα σημαντικό ρόλο τόσο στην ελληνική όσο και στην παγκόσμια οικονομία. Σήμερα όλο και περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να εντάξουν τα κοινωνικά μέσα στη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθούν, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Ιδιαίτερα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις ή για όσες προσπαθούν να αναπτύξουν εξαγωγική δραστηριότητα, η χρήση των κοινωνικών μέσων ως εργαλείο διεθνούς μάρκετινγκ είναι αναγκαία, έτσι ώστε να προσεγγίσουν τους διεθνείς καταναλωτές/πελάτες και να πραγματοποιήσουν προσφορές αξίας.

Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις δεν έμειναν ανεπηρέαστες από αυτές τις εξελίξεις όπως δείχνει η έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον μεταπτυχιακό φοιτητή και εθελοντή του MARLAB, Νικόλαο Γκουτζιούλη και την επιστημονική καθοδήγηση της Καθηγήτριας και Διευθύντριας του MARLAB, κας Ροδούλας Τσιότσου, με τη χρήση ερωτηματολογίων τα οποία εστάλησαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο το φθινόπωρο του 2017. Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 136 ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις εκ των οποίων το 61% δήλωσε ότι χρησιμοποιεί τα κοινωνικά μέσα ως εργαλείο της στρατηγικής διεθνούς μάρκετινγκ που εφαρμόζει. Τα σημαντικότερα κίνητρα που ωθούν τις επιχειρήσεις στη χρήση των κοινωνικών μέσων είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας της εταιρικής τους ιστοσελίδας (45%), η βελτίωση της επικοινωνίας με τους πελάτες (45%) και η αύξηση της ανανωρισιμότητας της επιχείρησης στη διεθνή αγορά (46%).

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το κυριότερο κοινωνικό μέσο το οποίο χρησιμοποιούν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι το Facebook, καθώς το 59% διαθέτει εταιρικό λογαριασμό. Ακολουθεί το LinkedIn με ποσοστό 35% και το Youtube με ποσοστό 31%. Ως προς το περιεχόμενο που κοινοποιείται, αυτό αποτελείται κυρίως από φωτογραφίες ή διάφορες ενημερώσεις σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της κάθε επιχείρησης. Το 13,3% του δείγματος υποστηρίζει ότι ανανεώνει το περιεχόμενο αυτό καθημερινά, το 20,5% κάθε 2-3 μέρες, το 12% κάθε 4-5 μέρες, 32,5% κάθε εβδομάδα και το 21,7% κάθε μήνα. Οι γλώσσες που χρησιμοποιούν είναι κυρίως η αγγλική και η ελληνική σε ποσοστό 84,3%, και 80,7% αντίστοιχα, με την πλειοψηφία ωστόσο των επιχειρήσεων να χρησιμοποιεί ταυτοχρόνως και τις δύο γλώσσες.

Σχετικά με τα οφέλη που αποκόμισαν από τη χρήση των κοινωνικών μέσων στο διεθνές μάρκετινγκ, οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι<s> </s>παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητα και τον αριθμό των συνδρομητών και των μελών της εταιρικής ιστοσελίδας (78%), ενισχύθηκε η εμπορική τους επωνυμία (72%), αυξήθηκε η προβολή της επιχείρησης στο εξωτερικό (67%) βελτιώθηκε η ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας με τους ξένους καταναλωτές (66%) και έγινε προσέγγιση περισσοτέρων δυνητικών πελατών στο εξωτερικό (66%).

Το 39%των επιχειρήσεων του δείγματος δεν χρησιμοποιεί τα κοινωνικά μέσα στο διεθνές μάρκετινγκ αναφέροντας ως κύριους λόγους την επικέντρωση σε άλλα εργαλεία επικοινωνίας, αλλά και ότι δεν τα θεωρεί κατάλληλα για την επιχείρηση. Ωστόσο, το 45,3% των επιχειρήσεων αυτών δηλώνουν πως είναι διατεθειμένες να τα χρησιμοποιήσουν για τους σκοπούς του διεθνούς μάρκετινγκ στο μέλλον.

Συμπερασματικά, είναι φανερό πως η χρήση των κοινωνικών μέσων στο διεθνές μάρκετινγκ των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων αποτελεί πλέον μια πραγματικότητα. Οι επιχειρήσεις επιλέγουν την αξιοποίησή τους προκειμένου να προβάλουν την επωνυμία τους στη διεθνή αγορά, να προσεγγίσουν νέα καταναλωτικά κοινά στις ξένες αγορές και να επωφεληθούν από τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης που προσφέρουν. Παράλληλα, είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι σχεδόν οι μισές από τις επιχειρήσεις που δεν κάνουν χρήση των κοινωνικών μέσων, είναι διατεθειμένες να τα υιοθετήσουν στο μέλλον ως υποστηρικτικό εργαλείο της στρατηγικής διεθνούς μάρκετινγκ που εφαρμόζουν.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ: Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 136 ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις μέλη του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ). Από το σύνολο του δείγματος το 23,5% δραστηριοποιείται στον κλάδο των τροφίμων, το 14% στον κλάδο των κατασκευών, το 10,3% στη βιομηχανία, το 8,1% της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών, το 5,9% στα χημικά, το 3,7% στην κλωστοϋφαντουργία, το 1,5% στην ενέργεια, το 0,7% στον τουρισμό- ψυχαγωγία, το 0,7% στις Μεταφορές – Logistics και οι υπόλοιπες σε διάφορους άλλους κλάδους της αγοράς.

έρευνα

Share on Facebook Tweet Pin it Share on LinkedIn Send email