Αυτά είναι τα 10 πράγματα που πρέπει να προσέξετε πριν κάνετε τις σπουδές σας στο εξωτερικό

Αυτά είναι τα 10 πράγματα που πρέπει να προσέξετε πριν κάνετε τις σπουδές σας στο εξωτερικό

Οι μαθητές που σκέφτονται σε ποιο πανεπιστήμιο να σπουδάσουν έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ, εφόσον ένας αυξανόμενος αριθμός διεθνών πανεπιστημίων ανταπεξέρχεται στις ανάγκες όσων ενδιαφέρονται για σπουδές στο εξωτερικό.

Ορίστε μια λίστα με δέκα πράγματα που πρέπει να λάβουν υπόψιν τους για να αποφασίσουν πού να κάνουν αίτηση:

1. Κοινωνικό Δίκτυο
Τις φιλίες που θα κάνετε στο πανεπιστήμιο θα τις κρατήσετε και θα διαμορφώσουν όλη σας τη ζωή. Τι είδους κοινωνικό δίκτυο ψάχνετε; Τα διεθνή πανεπιστήμια κανονικά έχουν πολλές ομάδες φοιτητών, πράγμα που σημαίνει ότι οι φοιτητές κάνουν φίλους από παντού. Ας πάρουμε ως παράδειγμα την εμπειρία του πρώην φοιτητή μου, Κλαούντιο. Όταν τον συνάντησα στο προηγούμενο εξάμηνο και τον ρώτησα πώς είχε περάσει το καλοκάιρι του, εκείνος μου απάντησε ότι είχε επισκεφτεί τους φίλους του από το πανεπιστήμιο. Από ό,τι φαίνεται, αυτό σήμαινε ότι ο Κλαούντιο πέρασε το καλοκαίρι του στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Γαλλία, στην Ελβετία και στο Μορόκο, ενώ φιλοξένησε και ο ίδιος κάποιους φίλους του που τον επισκέφτηκαν στην Ιταλία. Τα διεθνή πανεπιστήμια εξασφαλίζουν παγκόσμιες φιλίες, ακόμη κι αν δεν ταξιδεύετε στους φίλους σας ανά τον κόσμο, όπως ο Κλαούντιο!

2. Πανεπιστήμιο
Αν σκέφτεστε να σπουδάσετε σε διεθνή σχολή, ελέγξτε τη λίστα του πανεπιστημίου ώστε να διασφαλίσετε ότι η ποικιλία του προσωπικού αντιστοιχεί και σε ποικιλία φοιτητικών ομάδων. Ενώ τα μεγάλα εθνικά πανεπιστήμια διαθέτουν πολλούς διδάσκοντες που γνωρίζουν καλά την τοπική παράδοση, οι διεθνείς σχολές τείνουν να έλκουν ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Στο πανεπιστήμιό μου, για παράδειγμα, οι μαθητές μας διδάσκονται από το πρώτο κιόλας έτος από καθηγητές που κατάγονται από την Ισπανία, τον Καναδά, την Φινλανδία, τις ΗΠΑ, το Πακιστάν, τη Γερμανία, την Αργεντινή και τη Γαλλία, ανάμεσα σε πολλές άλλες χώρες. Αυτό σημαίνει ότι θα επωφεληθείτε από ένα ευρύ φάσμα ακαδημαϊκού υποβάθρου (καθώς και προφορών) μέσα στην αίθουσα.

3. Διδακτικό περιβάλλον
Τα διεθνή πανεπιστήμια τείνουν να είναι πιο μικρά και ακολουθούν ένα Αγγλοαμερικανικό παιδαγωγικό μοντέλο. Αυτό συνεπάγεται μικρότερες αίθουσες κι ένα πιο διαδραστικό περιβάλλον μάθησης. Οι φοιτητές στα μεγάλα εθνικά ιδρύματα συνήθως (αν και όχι πάντα) καταλήγουν σε μεγάλα αμφιθέατρα και αλληλεπιδρούν ελάχιστα με τους περισσότερους καθηγητές τους τουλάχιστον κατά τα δύο πρώτα έτη των σπουδών τους. Τα διεθνή πανεπιστήμια μοιάζουν περισσότερο με μικρές σχολές καλών τεχνών, όπου το μέγεθος της αίθουσας είναι περιορισμένο και οι καθηγητές είναι πιο προσβάσιμοι και συνιστούν τμήμα της πανεπιστημιακής ζωής ακόμη και έξω από την αίθουσα διδασκαλίας.

4. Πανεπιστημιακή ζωή
Συνήθως τα διεθνή πανεπιστήμια χαρακτηρίζονται από μικρές εγκαταστάσεις που συχνά διαθέτουν φοιτητική εστία. Αυτό σημαίνει ότι η φοιτητική ζωή γίνεται λιγότερο ανώνυμη και πιο ενεργή από ό,τι στα μεγάλα ιδρύματα, όπου οι μαθητές συχνά μένουν σπίτι τους και παρίστανται μόνο στις διαλέξεις ή για να μελετήσουν. Αν σας ενδιαφέρει μια πιο ενεργή φοιτητική ζωή, τότε όσο μικρότερο το πανεπιστήμιο τόσο το καλύτερο. Από την άλλη, όμως, τα μικρότερα ιδρύματα έχουν λιγότερες εγκαταστάσεις, όπως γήπεδα ή μεγάλες βιβλιοθήκες. Να σκεφτείτε, λοιπόν, τι είναι πιο σημαντικό για εσάς στην πανεπιστημιακή εμπειρία.

5. Διεθνείς και ξένος φοιτητής
Υπάρχει σημαντική διαφορά ανάμεσα σε έναν ξένο και σε ένα διεθνή φοιτητή. Οι φοιτητές, για παράδειγμα, που έρχονται από το εξωτερικό για να σπουδάσουν σε μεγαλύτερα εθνικά ιδρύματα συνήθως καταλήγουν να είναι τμήμα μιας κοινότητας ξένων φοιτητών. Στα διεθνή πανεπιστήμια, όλοι είναι «ξένοι», ακόμη και οι ντόπιοι φοιτητές, γιατί δεν υπάρχει κάποια κυρίαρχη εθνικότητα στο χώρο του πανεπιστημίου. Έτσι, η ετικέτα χάνει το νόημά της αφού οι φοιτητές δεν αφομοιώνονται ούτε περιβάλλονται από μια συγκεκριμένη πολιτιστική ταυτότητα στο πανεπιστήμιο. Όλοι είναι διεθνείς. Κανείς δεν είναι ξένος.

6. Γλώσσα
Η γλώσσα των διεθνών πανεπιστημίων είναι πάντα, από ό,τι ξέρω, τα αγγλικά. Αν σας ενδιαφέρουν σπουδές στη συγκεκριμένη γλώσσα, τότε ένα διεθνές πανεπιστήμιο είναι πολύ καλή επιλογή. Λόγω ευρείας διεθνούς εμβέλειας, το επίπεδο των αγγλικών των φοιτητών θα ποικίλλει σημαντικά, παρά τις βαθμολογίες του TOEFL ή τις άλλες εξετάσεις που τα διεθνή πανεπιστήμια χρησιμοποιούν για να διασφαλίσουν ότι όλοι οι φοιτητές τους κατέχουν επαρκώς τη γλώσσα. Όμως, έχω παρατηρήσει ότι η κατάκτηση του καλού γραπτού και προφορικού λόγου της αγγλικής γλώσσας συνιστά θετική απόρροια της έκθεση στην αγγλική γλώσσα επί πάνω από 4 χρόνια. Οι φοιτητές δεν μπαίνουν πάντα στο πανεπιστήμιό μας με καλές γνώσεις αγγλικών, αλλά συνήθως αποφοιτούν με αγγλικά που αγγίζουν περίπου το επίπεδο των Άγγλων.  Αξίζει να σημειωθεί ότι τα διεθνή πανεπιστήμια είναι εξ ορισμού πολυπολιτισμικά, που σημαίνει ότι οι μαθητές καταλήγουν να επωφελούνται από πολλούς γλωσσικούς κύκλους. Στις αίθουσές μου, για παράδειγμα, συνήθως οι φοιτητές μιλούν μια ποικιλία γλωσσών. Έτσι, ενώ η ύλη είναι στα αγγλικά, ο κόσμος σας θα είναι πολυπολιτισμικός.

7. Επαγγελματικά σχέδια
Αυτό είναι σημαντικό γιατί ένα διεθνές πανεπιστήμιο προσφέρει εκπληκτική προετοιμασία για κάποια επαγγέλματα, ενώ για άλλα όχι. Αν θέλετε να γίνετε γιατρός ή δάσκαλος, για παράδειγμα, θα σας ωφελήσουν περισσότερο οι σπουδές σε εθνικό ίδρυμα. Όμως, αν σας ενδιαφέρει μια καριέρα στις διεθνείς επιχειρήσεις, για παράδειγμα, τότε η πιο δυνατή επιλογή είναι ένα διεθνές ίδρυμα. Όταν οι φοιτητές μας αποφοιτούν, λαμβάνουν υπόψιν επιλογές ανά τον κόσμο. Ορισμένοι θα επιλέξουν σίγουρα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, ενώ άλλοι θα πάνε σε μέρη όπως Νέα Υόρκη, Λονδίνο ή Σιγκαπούρη, όπου η εκπαίδευσή τους και το πανεπιστημιακό δίκτυο τούς ανοίγει πόρτες για να ξεκινήσουν την καριέρα τους.

8. Πολιτισμικός αλφαβητισμός
Όπου κι αν σπουδάσετε, θα ανακαλύψετε σίγουρα τον κόσμο πέρα από το πανεπιστήμιο, ο οποίος σας παρέχει την ευκαιρία να μάθετε τον πολιτισμό της συγκεκριμένης χώρας. Αν, λοιπόν, σκέφτεστε να σπουδάσετε στο εξωτερικό, να σιγουρευτείτε ότι σας αρέσει η χώρα όπου βρίσκεται το ίδρυμα. Πολλοί φοιτητές μας έρχονται σε μας εν μέρει επειδή τους έλκει η Ισπανία και θέλουν να μάθουν τόσο τη γλώσσα όσο και τον πολιτισμό. Μερικές φορές δεν έχουν τόσο βαθείς λόγους. Μια φοιτήτρια μού είπε ότι ενώ ήθελε να σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων στα αγγλικά, μισούσε το χειμώνα και έψαχνε ένα μέρος όπου έχει κατά βάση ήλιο και κάνει ζέστη. Δεδομένων αυτών των κριτηρίων, η Ισπανία φαινόταν να είναι καλή επιλογή. Όποιο κι αν είναι το κίνητρό σας, αυτή η χώρα θα είναι η πατρίδα σας επί τέσσερα χρόνια, οπότε θα πρέπει να διασφαλίσετε ότι θα είστε ευτυχισμένοι εκεί.

9. Συζήτηση με τωρινούς φοιτητές
Αν είναι δυνατόν, θα πρέπει να επισκεφτείτε τα πανεπιστήμια όπου σκέφτεστε να πάτε για να παρακολουθήσετε μία ή δύο διαλέξεις και να δείτε τη ζωή στο πανεπιστήμιο. Το μέρος όπου θα σπουδάσετε είναι μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής σας κι έτσι, αξίζει να αφιερώσετε χρόνο και ενέργεια ώστε να επιλέξετε το σωστό μέρος. Αυτό δεν είναι πάντα εφικτό φυσικά, κυρίως αν σκέφτεστε να σπουδάσετε σε πανεπιστήμια που είναι πολύ μακριά από την πατρίδα σας. Όμως, μπορείτε να μιλήσετε με φοιτητές που βρίσκονται ήδη  εκεί. Κανείς δεν μπορεί να σας πει περισσότερα για το ίδρυμα, τη νοοτροπία του, τους καθηγητές, την ύλη, ακόμη και για την ποιότητα του φαγητού στην καντίνα από ό,τι οι ίδιοι οι φοιτητές. Κάθε πανεπιστήμιο πρέπει να διαθέτει κάποιον με τον οποίο θα μπορείτε να συζητήσετε ειλικρινά τα υπέρ και τα κατά της φοίτησης εκεί. Να εκμεταλλευτείτε αυτή την ευκαιρία. Στο ίδρυμά μου, έχουμε ένα πρόγραμμα που συνταιριάζει φοιτητές-εθελοντές με μελλοντικούς πρωτοετείς. Ενώ οι φοιτητές που γίνονται εθελοντές είναι γενικά ενθουσιώδεις, δεν έχουν στόχο να προσελκύσουν φοιτητές στο πανεπιστήμιο κι έτσι, θα σας δώσουν ειλικρινείς και ξεκάθαρες απαντήσεις για την ακαδημαϊκή και κοινωνική ζωή εντός και εκτός πανεπιστημίου.

10. Θέλετε τοπικό ή παγκόσμιο μέλλον;
Ξέρω ότι ακούγεται σαν ένα σλόγκαν κενό περιεχομένου, αλλά είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν. Επειδή έχουμε δώσει μια κάποια χροιά στη λέξη «παγκόσμιος», αυθόρμητα θα απαντούσαμε «Θέλω να γίνω πολίτης του κόσμου.» Αλλά στην ουσία, πρέπει να σκεφτείτε σοβαρά αν ισχύει κάτι τέτοιο. Ο Μπάρακ Ομπάμα βρίσκεται στο Λευκό Οίκο επειδή είχε τοπική υπηκοότητα (αν και είμαι σίγουρος ότι η φοίτηση στο Χάρβαρντ βοήθησε)! Οι φοιτητές που θέλουν πτυχία από διεθνή πανεπιστήμια συχνά προέρχονται από διεθνές πολιτισμικό υπόβαθρο, δηλαδή έχουν πολλά διαβατήρια ή πολλές μητρικές γλώσσες ή έχουν ζήσει σε πολλά διαφορετικά μέρη. Έτσι, νιώθουν άνετα να σχεδιάζουν ένα μέλλον που δεν σχετίζεται με τα εθνικά σύνορα. Άλλοι φοιτητές έρχονται επειδή θέλουν να έχουν το πλεονέκτημα να κινηθούν πέρα από τον τοπικό τους κύκλο. Όμως, άλλοι έρχονται γιατί θέλουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους με διευρυμένους τους πολιτισμικούς τους ορίζοντες. Αλλά αυτό δεν ισχύει για όλους και αξίζει να λάβετε υπόψιν σας πού θα νιώθετε πιο άνετα.

Ο Δρ Ρολφ Στρομ-Όλσεν  είναι καθηγητής στη σχολή Τεχνών και Ανθρωπιστικών Επιστημών στο πανεπιστήμιο ΙΕ στη Σεγκόβια της Ισπανίας.
Σε συνεργασία με www.topuniverisites.com